Either the ice road to Hailuoto has been opened? Tätä meiltä on kyselty jo marraskuusta alkaen.
Vastaus tässä.
Eipä ole jäälle menemistä.
Talvi on ollut hyvin hankala jäätien "tekemistä" ajatellen. Parhaiten jää vahvistuu, jos on pakkasta ja jäällä ei ole lunta.
Nyt lunta tuli vuodenvaihteen jälkeen todella paljon. Se eristää tehokkaasti; jää ei paksuunnu.
Urakoitsija koettaa nopeuttaa jäätymistä auraamalla tien kohdan lumesta puhtaaksi. Nyt hirmuisen paksu lumikerros ei ollut poistettavissa niillä välineillä, joilla pystyi ulapalle menemään. Heikko jää ei ole kestänyt järeää kalustoa.
Kovat lounaistuulet ovat moneen kertaan nostaneet merivettä viime kuukausina, tuossakin kuvassa 16.2. vesi taisi olla 70-80 cm "plussalla". Senhän näkee silmilläkin, vesi velloo rantapajukoissa.
Nouseva vesi rikkoo jääkantta, tulee railoja, vesi purkautuu jäälle. Paikoin lumen alla on ollut 20-30 cm vettä ja sohjoa. Se on painavaa tavaraa. Talven vaihtelevissa säissä jää on muodostunut kerroksiksi; jäätä ja vettä vuorotellen. Kesto-ominaisuudet ovat heikot, teräsjäästä ei ole tietoakaan.
Joskus jäätie on ollut jo joulukuussa käytössä ja kestänyt pitkälle kevättalveen. Joinakin talvina tie on avattu helmikuussa ja suljettu parin viikon päästä. Talvet ovat niin erilaisia.
Viime viikon lauhat säät ja vesisade ohensivat merijään lumipeitteen lähes olemattomiin. Se mikä on jäljellä, on tosi kovaa ja rouhean epätasaista. Siitäkin on vaikea työstää pikkuautoilla ajettavaa.
Eikä jää paksune nollakelissä, ensi viikoksi on ennustettu useita lämpöasteita.
Mutta lautta kulkee. Autolautta Merisilta vatkaa jääkimpaleita uomassaan.
Liikenne on poikki yöaikaan kuutisen tuntia, aamulla lautta mennä paukuttaa salmen yli oli pakkanen mikä tahansa. Se pitää itse väylänsä sulana, pyörittää jäämassaa edestakaisin.
Pienen hetken peräpuolella kuohuu "avovesi", pian lohkareen täyttävät taas uoman. Lauttamatkan äänimaailmaan sekoittuvat dieselmoottorin nopeafrekvenssinen rupatus, jäitten pauke kylkiin ja etuvisiiriin, sohjon kahina, sekä alati viuhuva tuuli.
Kauempana valtamerialus puskeutuu murtajan avaamassa uomassa kohti Oulua.
Meriliikennettä on!
Autolautta liikennöi läpi talven, vaikka jäätie saataisiinkin avatuksi. Raskas liikenne; bussivuorot, puutavara- ja maansiirtokuljetukset yms pysyvät lauttamatkustajina.
Mie tunnustan että pelkään ihan mielettömästi noita talvisia jääteitä, siksi on hyvä että tuollaiset alukset kuljettaa ihmisiä ja autoja, ja jos ne ei kulje, ni sitten ei matkusteta.
VastaaPoistaJäätien kuntoa tarkkaillaan ja mittaillaan päivittäin. Ylläpitäjillä on rautainen kokemus ja vastuullisuus.
PoistaSilti on kyllä huikaiseva tunne kun laskeutuu maalta jäälle. Tämä väli on 8-9 km ja nopeusrajoitus on 50km/h. Yllättää,että jäätie ei ole tasainen, siinä on "mäkiä", karikoitten kohdalla jää nousee ja kupruilee.
Minulla on iän myötä tullut joku pelko enkä mielelläni mene jäälle, en edes tässä lähellä olevalle lammelle. Vaikka siellä näkee äitejäkin vaunujen kanssa luistelemassa! Lapsena ei muuta tehtykään kun luisteltiin jäällä tai leikittiin siellä sellaisella puisella jutulla, olikohan sen nimi hoijakka??
VastaaPoista