Translate

maanantai 26. tammikuuta 2015

Hailuodon silta

Siltayhteyttä tänne Hailuotoon on suunniteltu jo kai vuosikymmeniä. Monenlaista havainnemalliakin on nähty. Tässä yksi sellainen.



Etualalla oikealla Oulunsalon kärki, ylhäällä vasemmalla häämöttää Hailuodon Santosen nokka. Tuolle noin 7km:n matkalle pitäisi silta saada. Oikeastaan ei yhtämittaista siltaa, vaan kaksi puolen kilometrin siltaa ja loppuosa pengerrystä. Syvimmät kohdat ovat taipaleen alku-ja loppupäissä, välillä karikoita ja matalikoita.






Tässä merikarttaa samasta kohden. Musta viiva kuvaa lauttareittiä. Ei voi ajaa posottaa suoraan, sillä oikealla vaanivat mm Järjenmatala ja Välimatala. Lauttaväylän kuvassa oikeanpuoleinen merialue on vaarallinen; siinä on paikoin vain vajaa metri vettä. Matalan veden aikaan pinnalle ilmaantuu pitkiä karikkoriuttoja. Juuri noita oikean puolen matalikoita ja karikoita hyödyntäen pengerrys on ajateltu tehdä.
-Vasemmalla puolen on hyvin laaja kivikkoinen Keskiselän matala, toiselta nimeltään kuvaavasti Tälli! Tietämätön purjehtija saa siellä ikäviä tällejä veneeseensä.

Koko salmi mantereen ja Hailuodon välillä on kerrottu mukaan niin matala, ettei siinä voi juuri troolia vetää.
Joku väitti, että kun tietää paikat, voi yli kahlata niin ettei hattu kastu! Mene ja tiedä.

Lautan syväys on muistaakseni 3,8m, ja lauttaväylän syvyys tuossa merikartassa näyttää olevan vähintään 4,8m. Kyllä reitillä löytyy vettä paikoin yli 9 metrin syvyydeltä.

Mielenkiintoisia ovat merikartan nimet, esim. Polsevikinmatala ja Kummitus! Niissäkin on oma tarinansa takana.


Oulun kaupunginvaltuusto ja Hailuodon kunnanvaltuusto tekivät joulukuussa myönteiset päätöksensä siltahankkeeseen. Kuukauden aikana on tullut valituksia, joten lopullinen lainvoima siirtynee parin vuoden päähän. Keskustelu käy vilkkaana lehdistössä. Puolesta ja vastaan.





Valituksissa ovat mukana myös Hailuodon luontojärjestöt.
On sanottu, että silta-pengertie "haukkuisi hintansa" jopa kymmenessä vuodessa; lautat ovat kalliit ylläpitää ja kalliita varsinkin uusia.




Silta-asia on pöyhäissyt ilmoille muutamia muitakin hankkeita.
Lisääntyisikö liikenne niin paljon, ettei tie pystyisi vetämään?

Päätie on todella kapea. Se on päällystetty, mutta penkereitä ei ole. Oikeastaan ei ole kahta ajokaistaakaan; kapeuden vuoksi ei keskiviivaa ole voitu merkitä, reunaviivoista puhumattakaan.
Nykyisellään liikenne on sykäyksittäistä; jonossa lauttarantaan, toinen jono kohta sieltä kylälle!

Hailuodon kunnan päättäjille esitettiin kansalaisaloite kevyen liikenteen väylästä, allekirjoittajia oli pari sataa.






Lautalle menee tietä pitkin ja sieltä tulee tielle vuorokaudessa noin 500 ajoneuvoa, kesällä yli 800.

Pienten koululaisten ja muiden jalkaisin kulkijoiden matkanteko on koettu vaaralliseksi tien penkerettömällä laidalla. Pyörätietä on muutama kilometri kylän keskustassa, siitä olisi lauttarantaan vielä lähes parikymmentä kilometriä. Mihin Hailuodon kunnalla on varaa, kysytään.

Asiaa on lähestytty monelta kannalta. Viikonvaihteessa sanomalehti Kaleva julkaisi selvityksen, kuinka nopeasti poliisi tulee paikalle kiireellisissä tapauksissa. Hailuoto on siinä "punaisella". Yli kolme varttia kestää poliisiavun tuleminen. Siinä ajassa ehtii kyllä tapahtua. Toinen kysymys on se, kuinka usein täällä poliisia yleensä tarvitaan.


Ruvettiin tässä kotona pohtimaan, olemmeko nähneet poliisia, poliisiautoa, Hailuodossa. Ainakaan siltä ajalta kun olemme täällä asuneet, viime kesäkuusta lähtien, ei tullut mieleen sellaista havaintoa.

Joskus takavuosina mökkeillessä, oli poliisiauto kerran samaan aikaan lautalla.
 Ja kerran sorsajahdin aikoihin poliisivene kaarsi mereltä; pojat näyttivät menevän partioinnin lomassa rantakuppilaan kahville.

Aika rauhanomaista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti